Какво е фулфилмънт? Процеси, видове и предизвикателства (Част 2)

Вече ви разказахме какви са спецификите на обработването на поръчките, по-познато и като фулфилмънт (виж тук). Днес ще вникнем по-дълбоко в темата, като разгледаме двата фулфилмънт модела – самостоятелното обработване на поръчки и работата с външен изпълнител. Ще се запознаем отблизо с предимствата и недостатъците на всеки модел, но ще споменем и основните предизвикателства, с които всеки онлайн търговец се сблъсква.

Кой е най-подходящият фулфилмънт модел?

Този въпрос си задава всеки онлайн търговец и отговорът му зависи от редица фактори: обема поръчки, вида/типа продукти, както и възможността за самостоятелно обработване на поръчки и други.

И тъй като всеки онлайн бизнес има своите специфики, които определят правилния модел, следва да разгледаме основните преимущества и недостатъци на двата най-популярни модела – самостоятелното обработване на поръчки и партнирането с фулфилмънт център. Тази съпоставка ще помогне на всеки онлайн търговец да прецени своите възможности и цели, за да открие модела, който отговаря на неговите бизнес цели.

Модел №1 Самостоятелно или вътрешно обработване на поръчките

При този модел търговецът сам изпълнява всеки етап от фулфилмънта, без помощта на външен посредник. Обикновено такива търговци имат малки по обем поръчки, които могат да изпълняват и от собствения си дом. Понякога обаче към този модел прибягват и по-едрите търговци с по-сложни операции. Както споменахме, всичко зависи от възможностите и поставените цели.

Често срещана практика е прохождащите бизнеси да осъществяват всички етапи от фулфилмънта самостоятелно, поне в началото. Когато придобият популярност и увереност, обикновено се замислят да делегират задачата на външен изпълнител. Това им спестява време, което могат да инвестират в търсене и привличане на нови клиенти, разширяване на асортимента и т.н.

За да може един онлайн бизнес сам да обработва поръчките си, е необходимо следното:

  • осигуряване на складово помещение
  • наемане на персонал
  • закупуване на необходимото оборудване
  • лицензиран складов софтуер и др.

Какви са предимствата?

Основното преимущество е пълният контрол, който търговеца има върху всеки един етап от фулфилмънта. Тъй като самият търговец (и екипът му) се занимават с всички процеси, съответно влагането на собствен труд, илюзорно се смята за по-нисък разход, тъй като се заплащат само доставките към куриерите.

Друго предимство на този модел е, че онлайн търговецът не се нуждае от допълнителна комуникация за обработването на поръчките каквито са прозвъняването на куриерски фирми или други доставчици на фулфилмънт. Стига да разполага с необходимото пространство, материали за опаковане и изпращане, той може сам да обработва всички постъпили поръчки.

Какви са недостатъците?

Главният минус, поради който и много търговци предпочитат да работят с външен изпълнител, е загубата на време. Самостоятелното изпълнение на всеки етап, съпроводено с контролирането и отчетността, изисква време и не малко усилия. В началото този недостатък не е така осезаем, но когато бизнесът се разрасне, разликата в натоварването се усеща.

Модел №2 Работа с външен изпълнител (фулфилмънт център)

Към този модел най-често се насочват онлайн търговци с развиващ се бизнес. Те вече не разполагат с достатъчно физическо пространство, за да съхраняват стоката си или опаковането й отнема по-голямата част от работния ден. Възможно е и причината да бъде необходимостта от повече време за разработване на стратегия или нови продукти. Понякога обаче и прохождащи бизнеси избират този модел, за да могат да се фокусират върху разширяването на списъка си с клиенти или популяризирането на бранда си.

Във всеки случай, търговецът се доверява на външния изпълнител, да поеме целия процес по обработване на поръчките – от съхранението на инвентара, през реалното обработване и изпращане на поръчките, до евентуалното им връщане и рекламация.

Тъй като фулфилмънт центъра работи с повече от един онлайн търговец, той притежава експертизата и капацитета да обработва големи и многобройни поръчки едновременно. Затова и успява да договори много ниски цени за доставка с куриерските фирми, с които си партнира, заради големия обем поръчки.

В зависимост от вида продукти, които онлайн търговецът предлага, центърът може да предложи различни възможности за съхранение, опаковане и изпращане на доставките. Това е особено полезно, когато става дума за хранителни продукти, персонализирани подаръци и т.н.

Какви са предимствата?

Най-голямото предимство е възможността да се поръча значително количество стока, което се отразява положително и на цената, която производителят ще предложи на търговеца. Същевременно, самият търговец не трябва да инвестира в складово пространство, работна ръка, оборудване и т.н.

Друго важно преимущество е професионализмът на фулфилмънт центъра, който има доказан опит в областта. Това носи на търговеца значително спокойствие, че обработването на поръчките му ще се случи по възможно най-прецизния начин.

Няма как да пропуснем и финансовия аспект – както вече споменахме, работата с фулфилмънт център винаги ще оптимизира фиксираните разходи. Това респективно се отразява и на бюджета, който онлайн търговецът е отделил за работа с външен изпълнител.

Какви са недостатъците?

При този фулфилмънт модел, минусите са наистина малко. На първо време, някои търговци се страхуват да се доверят на фулфилмънт център, независимо от опита и професионализма му. Те се опасяват, че партньорът няма да прояви същото внимание и отношение към стоката и към клиентите му, както търговецът е правил до момента. Това са нормални притеснения, типични за прохождащите бизнеси, като с времето те се разсейват.

Винаги съществува възможността фулфилмънт центъра да не отговори на нуждите или изискванията на търговеца. Както всяко партньорство, и това крие своите рискове, които често се установяват по време на взаимната работа, а не преди това.

Независимо на кой модел се спре един онлайн търговец, той трябва да има предвид, че процесът фулфилмънт не е праволинеен. Понякога се появяват непредвидени ситуации или пречки, които биха затруднили както прохождащият търговец, така и професионалистът, работещ във фулфилмънт центъра.

Кои са основните предизвикателства при фулфилмънта?

Един от подводните камъни на фулфилмънта, е липсата на експертиза в обработването на поръчки. Малко са онлайн бизнесите стартирали с идеята да придобият опит и знания в тази област – обикновено това се случва в процеса на работа, но рядко е основна цел на онлайн търговеца. Често се случва онлайн търговецът да се почувства затрупан с непознати за него процеси и информация, свързани с логистиката, изпращането на пратки и т.н. В подобни ситуации най-доброто решение е партньорството с доказан външен изпълнител.

Рязкото повишаване в броя поръчки също може да се окаже предизвикателство за един онлайн бизнес. Това най-често се случва в периода преди големите празници или в резултат на завишен потребителски интерес към нов продукт на пазара. Когато броят поръчки надвиши прогнозните очаквания, търговецът може да не успее да обработи всички постъпили поръчки заради липса на работна ръка, достатъчно оборудване/техника или дори забавяне от страна на куриерската фирма в следствие от натоварения период.

Последното предизвикателство, на което ще обърнем внимание, е необходимостта от съвременни технологични решения. Много онлайн търговци все още използват остарели системи, които допълнително забавят процеса на обработка на поръчките, от което страдат както те самите, така и клиентите им. Инвестицията в интегрирана фулфилмънт система може да даде огромен тласък на всеки онлайн бизнес и значително да увеличи продажбите му.

В заключение към дотук казаното, може да добавим следното: фулфилмънтът е процес и на учене, допускане на грешки и надграждане. Независимо какъв опит има един онлайн търговец, той винаги има какво още да научи и как да оптимизира всеки етап от обработването на поръчките си. При прохождащият бизнес грешките и уроците са много повече, но са и пътят, който този бизнес трябва да извърви, за да усвои тънкостите и спецификите на фулфилмънта.

Ако все още имате въпроси по темата или се нуждаете от консултация, не се колебайте да ни потърсите. С удоволствие ще ви преведем през всеки един етап от процеса и ще ви съдействаме, за да може вашият бизнес да получи шанса, който заслужава.

Comments for this post are closed.